چرا فيلم «پس كوچه‌‌هاي شمرون» اكران نمي‌شود؟
سینمای روز
این وبلاگ راجع به خبرهای روز سینما است
Image

 تهيه‌كننده «پس كوچه‌هاي شمرون» مي‌گويد كه حوزه هنري رسما به او اعلام كرده چون عضو جامعه صنفي تهيه‌كنندگان است و اين صنف بيانيه‌اي را عليه حوزه هنري صادر كرده، اجازه اكران فيلمش را نمي‌دهد اما مدير سازمان سينمايي سوره نمايش ندادن برخي فيلم‌ها را كاملا طبيعي و بر اساس نظر شورايي مي‌داند كه در همه سازمان‌ها متداول است.

 

عبدالله عليخاني در گفت‌و‌گويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در واكنش به نمايش ندادن «پس كوچه‌هاي شمرون» توسط حوزه هنري و شهرداري تهران مدعي شد: ديروز حوزه هنري بودم و آنها گفتند اين فيلم را اكران نخواهند كرد. وقتي پرسيديم كه مشكل فيلم است يا صاحبان آن؟ پاسخ دادند صاحبان فيلم مشكل دارند؛ چراكه آنها عضو اتحاديه تهيه‌كنندگان بوده و اتحاديه عليه حوزه بيانيه داده و شما هم آن را امضا كرده‌ايد.

وي در عين حال ادامه داد: من به اين دوستان پاسخ دادم كه من عضو شوراي مركزي نيستم و بيانيه را امضاء نكردم اما در هر صورت به دليل عضويتم در اتحاديه، پشت تصميمات آن مي‌ايستم. وقتي به آنها گفتم كه شما چرا جواب اتحاديه را نداديد و در جلسه‌اي اين مشكل را با آنها حل نكرديد؟ پاسخي نشنيدم و تنها به اين نكته اشاره كردند كه «دستور از بالاست كه اين فيلم را اكران نكنيد».

تهيه‌كننده «پس كوچه‌هاي شمرون» در ادامه با طرح اين پرسش كه مگر سينماهاي حوزه هنري شخصي هستند كه آنها براي استفاده از آن افراد را به دو دسته خودي و غير خودي تبديل مي‌كنند؟ گفت: آنها به من گفتند كه شما خودت سينمادار هستي و حق داري كه فيلمي را اكران كني يا خير، ما هم به همين صورت. اما نكته اينجاست كه وضعيت سينماهاي حوزه هنري با سينماي خصوصي متفاوت است، چون آن سينماها براي بيت‌المال است و من نيز شهروند اين كشور هستم و ماليات مي‌دهم و مي‌توانم از آن استفاده كنم.

عليخاني تصريح كرد: حوزه هنري يا شهرداري حق ندارند براساس نظر شخصي‌شان محدوديت‌هايي را براي سينماگران ايجاد كنند.

وي درباره اينكه آيا شهرداري تهران هم با نمايش فيلم موافقت نكرده است، اظهار كرد: شهرداري هم از حوزه هنري پيروي مي‌كند.

تهيه‌كننده «پس كوچه‌هاي شمرون» در پايان اين گفت‌و‌گو خاطر نشان كرد: بايد ديد كه اتحادية تهيه‌كنندگان يا شوراي صنفي نمايش چه برخوردي با اين اعمال سليقه نهادهاي مختلف مي‌كنند. متأسفانه دعوايي سياسي بين برخي رخ داده و اين دعوا، ما سينماگران را گرفتار كرده است.

در ادامه خبرنگار ايسنا با سهيل جهان‌ بيگلري (رئيس سازمان سينمايي سوره متعلق به حوزه هنري) تماس گرفت تا دليل مخالفت آن نهاد را با اكران «پس كوچه‌هاي شمرون» جويا شود.

جهان بيگلري در پاسخ به اين سوال تصريح كرد: قبلاً هم اعلام كرده‌ايم كه ما مانند همه سازمان‌ها و نهادها، شورايي براي ديدن فيلم‌ها داريم. در اين ميان از 100 فيلمي كه در سال وجود دارد، ممكن است نتوانيم تعدادي را اكران كنيم و تعدادي را هم اكران خواهيم كرد. اين كاملا طبيعي است كه نمي‌توانيم همه 100 فيلم را اكران كنيم.

وي در پايان يادآور شد: شما نبايد آنقدر خودتان را به زحمت بياندازيد و براي هر فيلمي تماس بگيريد چون اين روند در همة سازمان‌ها وجود دارد و كاملاً طبيعي است.

به گزارش ايسنا، امروز سخنگوي شوراي صنفي نمايش گفت: « فيلم سينمايي «پس كوچه‌هاي شمرون» به كارگرداني كامران قدكچيان بنابر تصميم حوزه هنري و شهرداري تهران نمي‌تواند در سينماها اكران شود.»

حبيب كاوش درباره‌ي مصوبّات جلسه ساعاتي پيش اين شورا گفت: قرار بود فيلم سينمايي «شبكه» از چهارشنبه اين هفته ـ 24 خردادماه ـ از سرگروه «قدس» برداشته شده و به جاي آن فيلم «پس كوچه‌هاي شمرون» اكران شود، اما مديريت مياني حوزة هنري و شهرداري تهران اعلام كردند كه اين فيلم را در سينماهاي‌شان اكران نمي‌كنند، اين در حالي است كه آنها اصلاً «پس كوچه‌هاي شمرون» را نديده‌اند.

وي ادامه داد: بنابراين به دليل اين تصميم، شوراي صنفي نمايش «پس كوچه‌هاي شمرون» را از چرخه اكران خارج كرد، امّا اعلام مي‌كنيم اگر اين مديريت مياني بخواهد به تصميم‌گيري‌هاي اين چنيني‌اش ادامه دهد ما نيز تصميم ديگري خواهيم گرفت.

به گزارش ايسنا، طبق پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا،مسوولان وزارت ارشاد در اين زمينه ترجيح دادند،صحبتي نكنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط حمیدرضا صادقی
آخرین مطالب